Työn tulosten arviointia (mittarit, tulokset)

Googlen työkalu mittaamiseen ja analysointiin.

GDPR – Tietosuoja-asetukset

Jotta tietoa voidaan kerätä yritykselle, on muistettava mainita siitä sivustolla erillisellä linkillä. Yleinen eurooppalainen tietosuoja-asetus on oltava näkyvillä. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla pop-up ikkuna joka on nyt yleinen trendi, vaan näkyvillä oleva linkki sivulle jossa kerrotaan sivujen kävijälle/käyttäjälle oikeudet kun hän luovuttaa tietojaan yrityksen käyttöön riittää.
lähdelinkki:  GDPR – Tietosuoja EU

Google Analytics käyttöön

Suomen Kuitulava Oy:n kävijämäärien mittaamisen työkaluina on Google Analytics ohjelmisto. Tämä vaatii Googlen seurantakoodin asettamista sivustolle, se onnistuu helposti ainakin WordPress alustalla olevilla nettisivuilla ja siihen on myös asennuta helpottavia lisäosia olemassa tarvittaessa.

Ohjelmistosta löytyy käytännössä kaikki mahdollisuudet seurata eri sivujen toiminnallisuutta suhteessa kävijöihin. Kävijöitä voidaan analysoida monin eri tavoin mm. iän, sukupuolen ja sijainnin mukaan

Kuvakaappaus 4

Analysoinnissa mielenkiintoista on, mikä nettisivuston sivu tai toiminto herättää eniten kiinnostusta kävijöissä. Siitä voi vetää johtopäätöksiä sisältöön ja sen kehittämiseen. Jos yrityksellä on nettikauppa, Google Analytics on loistava väline mm. asiakasvirtojen seurantaan ja analysointiin.

Kuvakaappaus 5

Vertailussa suorahaun, orgaanisen haun, sähköpostin ja sosiaalisen median kautta tulevat kävijämäärät antavat tietoa siitä mitä markkinoinnin osa-aluetta kannattaa edistää. Myös somemainonta näkyy suoraan tilastossa. Esimerkiksi alla olevassa kuvakaappauksessa näkyy kuinka syyskuun sähköposti- ja somemainoskampanjat nostivat kävijämääriä heti.

Kuvakaappaus 6

Google Analytics on niin laaja ja monialueinen että siihen kannattaa paneutua Googlen järjestämillä ilmaisilla nettikoulutuksilla.  Nämä yllä olevat esimerkit ovat vain pintaraapaisu kaikkeen siihen, mitä järjestelmä tarjoaa.

Parasta on kuitenkin itse asiakkailta tullut positiivinen palaute. Nettisivujen uusi ulkoasu, selkeys ja toiminnat ovat saaneet pelkkää kiitosta.
Myös se oli hyvä nähdä että sivujen kävijämäärien suhteen ennätykset paukkuvat!

Kuvakaappaus 7

LeadFeeder- ohjelmiston käyttäminen sivuston kävijöiden seurannassa ja analysoinnissa.

Kun sitten niitä kävijöitä sinne sivulle saadaan, on järkevää myös seurata, mistä yrityksestä kävijät ovat, miten kauan sivuilla viihdytään ja ketkä yritysten henkilöt siellä käyvät. Ainakin myyntiosasto haluaa nämä tiedot mielellään. Päätin ottaa käyttöön yritykselle ilmaisen ohjelman, josta sain kollegalta suosituksen.

LeadFeeder on ilmainen seurantaohjelmisto joka käyttää Google Analyticsin tietoja ja tracking mahdollisuutta profiloidessaan sivujen käyttäjiä. Sen avulla saa todella yksityiskohtaista tietoa sivuilla käyneitä yrityksistä jopa yhteystietoja myöten. Tämä on verraton apuväline myyntiä ajatellen. Sen poimimat tiedot voidaan myös suoraan tallentaa asiakashallinta ohjelmistoihin, joihin se voidaan integroida. Lead Feeder integroituu myös Mail Chimp joukkopostitusohjemaan.

Ohjelmasta on tietysti myös maksullinen versio joka antaa todella yksityiskohtaista tietoa. Mutta työharjoittelu paikassani riitti ilmaisen version toiminnat toistaiseksi.

Markkinoilla on kyllä muitakin vastaavia ohjelmia jotka kaivavat tietoa mahdollisista asiakkaista ja ovat apuna B2B puolella. Toiminnat ja ohjelmistojen kulut vaihtelevat tarpeen mukaan. Tieto on näissä kaikissa kauppatavaraa. 

Kuvakaappaus 8.

Lähteet

Aalto Yliopiston luennot: Data ja analytiikka, työkalut ja mittarit 13.6.2019 – 14.6.2019 Kouluttajat: Antti Ellonen ja Antti Oja

Materiaalit
14.  APRO Martech ja analytiikka kouluttaja:  Antti Ellonen
15.  APRO Data ja analytiikka kouluttaja:  Antti Oja